1940 Yıllarında, Wright kardeşler başarılı ilk uçuşlarının yanında birkaç parça perde kumaşından yaptıkları bir tür uçurtmayla başka bir havacılık olayına da öncülük etmişlerdir. Daha sonraları esnek yapıya sahip kanatlar üzerinde çalışma ve deneyler yapılmış, 1948’de basit yelken kanatlar ortaya çıkmıştır. Bu çalışmalar sırasında kanatların bir bot, araba yada bir kişi tarafından yerden kaldırılması önemli bir gelişmeydi.
1961’den sonra kendi şişebilen ve süzülerek uçan paraşüt düşünülmeye başlandı.1968’de koşarak yada ayakta kalkış üzerinde makale ve el kitapları yayınlandı. Bununla beraber 1980’lere kadar paraşütle yamaçtan düzenli olarak koşarak kalkış yapılmadı. İlk olarak Fransa ve İsviçre Alp’lerindeki bir gurup pilot, yelken kanat pilotlarına özenerek dik yamaçlardan koşarak kalkış yapmaya başladılar. Böylece yamaç paraşütçülüğü giderek yaygınlaşmaya başladı. Antarktika dışında bütün kıtalarda dağlarda rengarenk yamaç paraşütleri görülmeye başlandı.
İlk yamaç paraşütleri, uçaktan yapılan serbest atlayış paraşütlerinin açılışı sırasındaki basınca dayanıklılığına göre dizayn edildi. Ancak daha sonra bunun gerekli olmadığı görüldü ve kubbeler hava geçirmez kumaştan üretilmeye başlandı. Çok kısa bir süre sonra yamaç paraşütleri kökenleri olan serbest atlayış paraşütlerden çok farklı bir yapı kazandılar ve yüksek kaldırma gücüne sahip aerofoil yapıyla birlikte daha geniş kanat açıklığıyla yelken kanatlara şekil olarak benzemeye başladılar.
Bu gelişmeye paralel olarak eğitim-öğretim programları düzenlendi. Termik ve yamaç rüzgarı kaldırıcıları kullanılarak uzun mesafe uçuşları gerçekleştirildi. Yamaç paraşütlerinin gelişmesine paralel olarak masraflar ve öğrenmek için geçen süre arttı.
Hızlı gelişmeyle beraber çeşitli ciddi kazalarda olmuş, yüksek emniyet ve performansı arttırmak amacıyla üreticiler her yıl yeni gelişmelerle yamaç paraşütleri üretip bunları teste tabi tutmaya başlamışlardır.
Bugün yamaç paraşütçülüğü en ucuz ve hafif hava aracı ve doğayla iç içe olmasından dolayı geniş bir kitle tarafından tutulup sevilmiş ve dünya sanayi ürünü konumuna gelmiştir.
Türkiye’de yamaçtan koşarak uçuş denemeleri, 1985’te ilk olarak serbest atlayış paraşütleri ile yapılmış, 1988’den itibaren yamaç paraşütleri sınırlı bir kitle tarafından ferdi olarak kullanılmaya başlanmıştır.
1992 yılından sonra yamaç paraşütçülüğü kulübümüz tarafından yapılmaya başlanmıştır.1992 yılından 2001 yılına kadar ~460 kişi bu sporu öğrenmek amacıyla kulübümüzden ders almıştır.
Yamaç paraşütü nedir?
Yamaç paraşütü rüzgar, ağırlık ve pilotun kas gücü dışında enerjiye ihtiyaç göstermeyen uçmak için dizayn edilen ayak gücüyle havalanan bir kanattır (Canopy).
Yamaç paraşütüyle her 1000 m de 3 dakika düşüş yaşanır. Ancak yükselme hızı iniş hızından fazla olursa 1-3 saatlik uçuşlar yapılabilir. Yamaç paraşütleri süzülme uçuşları için dizayn edilmişken, serbest düşüş paraşütleri iniş için dizayn edilmiştir. Yamaç paraşütleriyle 11 saat havada kalma ve 320 km uzaklığa gitme rekorları kırılmıştır.
Yamaç paraşütü güvenli midir?
Yamaç paraşütü tüm doğa sporları gibi belli bir risk taşır. Herhangi bir hava şartında gerekli güvenliği sağlamak, sürekli güvenlik şartlarına uymak bu riskleri en aza indirir. Uçuş güvenliğinde en önce sağlanacak şeyler şunlardır. Pilot yeteneği, yeterli bilgi, güvenlik ekipmanı. Eğer bu koşullarla düşük hızlar ve yamaç paraşütünün sabitliği bir araya gelirse insanoğlunun en eski ve en büyük rüyasının gerçekleştirilmesinde (tek başına uçuş) güvenli ve kolay bir yolu sağlar.
Yamaç paraşütünü tek başına öğrenebilir miyim?
Yamaç paraşütünün en basit hava aracı olduğu doğrudur. Pek çok insan kalkışı, dönüşü ve havalanışı birkaç saat içinde öğrenebilir. Bu öğrenme ancak kısmen mümkün olabilir. Bu eğitim ortamında bilgili eğitmenler güvenlik ve hava şartlarını kontrol ederek güvenli bir ortam sağlar. Ancak bu durumda uçuş için gerekli kararların tümünün tek başına alınması düşünülemez. Güvenlik için hava ekipmanı ve güvenlik tedbirleri için gerekli bilgilerin edinilmesi gerekir. Pilot sertifika programı (Amerika için) bu eğitimleri vermektedir. U.S.H.G.A. (United Hang-gliding Association) TEK BAŞINA YAMAÇ PARAŞÜTÜ ÖĞRENMENİN ÇOK TEHLİKELİ OLDUĞUNU söylemektedir.
Yamaç paraşütüyle bir uçurumdan atlanabilir mi?
Yamaç paraşütüyle hiçbir zaman boşluğa atlanılmaz. Kanat, yamaç dan koşarak doldurulur ve daha sonra süzülerek uçulur. Eğer atlanırsa kanat dolmayacak ve serbest düşüşü olacaktır.
Ne kadar yükseklikte uçulur?
Başlangıçta eğitim için yerde alçak alanlardan uçma denenir. İlerleyince daha yüksekten uçulabilir. Tecrübeliler deniz seviyesinden 10.000ft yükseklikte dahi uçabilirler.
Bir yamaç paraşütünün ana parçaları nelerdir?
Kanat, (Canopy, glider), ipler, Harness ana parçalardır .Ayrıca hız ve yönü belirleyen fren ipleri, harness ile ipleri birleştiren karabinler bulunur.
Yamaç paraşütü (Paraglider) bir serbest düşüş paraşütüyle (Parachute) aynı özellikte midir?
Yamaç paraşütü havada süzülmeyi sağlayan modern bir kanattır. Koşarak harekete geçirilir, yapısı daha hafiftir ve çok hızlı düşüşlerde hava hızına dayanamaz. Yamaç paraşütü normal bir paraşütten daha fazla hücre (Cell) içerir ve daha incedir, kumaşı geçirgen değildir.
Delta kanat (Hang-glider) ile yamaç paraşütü (Paraglider) arasında ne gibi farklar vardır?
Delta kanat iskeletin kanat şeklini oluşturduğu pilotun yatay durduğu bir kanattır. Yamaç paraşütünde kanat şekli hava basıncıyla oluşturulur ve pilot asılı durumda oturur veya dik pozisyondadır. Delta kanatlar daha hızlı bir yapıya sahiptir ve dolayısıyla daha tehlikelidir.
Delta kanat kullanmasını bilen bir kişi neden yamaç paraşütü öğrenmeyi ister?
Yamaç paraşütü küçük boyutlarda olduğu için taşınması kolaydır. Delta kanatın taşınması için araç gerekir, ayrıca kurulması zaman alır. Yamaç paraşütünü öğrenmek daha kolaydır.
Yamaç Paraşütü yapmak için eğitim almak zorunlu mudur ?
Evet. Bu sporun güvenli bir şekilde öğrenilip sürdürülebilmesi için deneyimli pilotların gözetiminde belirli bir eğitim programını takip etmek zorunludur. Yamaç paraşütçülüğünün bir kitaptan veya bir "arkadaş"tan öğrenilemeyeceği bilinmelidir.
Yamaç Paraşütü sporcusu olmak için gereken nitelikler nelerdir ?
Yamaç Paraşütü sporcusu olmak için gereken şartlar otomobil sürücüsü olmak için gerekli şartlara benzer. Görme ve duyma yeteneklerinde bir sorun olması (gözlük veya işitme cihazı kullanmakta bir sakınca yoktur), ciddi bir kalp rahatsızlığı, epilepsi gibi sağlık sorunları engel teşkil eder. Pilot adayı 60-70 m. lik bir tepeye tırmanabilmeli, yürümesini ve koşmasını güçleştirecek bir fiziksel sorunu olmamalıdır. Paraşütler değişik kilo gruplarına göre farklı ebatlarda üretildiğinden 48-120 kg arasındaki herkes aynı güvenlikte uçabilmektedir. Aile onayıyla 16-17 yaş grubundakiler de bu sporu yapabilirler. Burada sayılan sağlık koşullarına sahip olunduğu sürece yaş için bir üst limit yoktur. Bayanlar için ideal bir spordur.
Görüldüğü gibi yamaç paraşütçülüğü, yeterli bir fiziksel sağlık dışında hiçbir ek yetenek ya da nitelik gerektirmemektedir.
Kaynak: Hacettepe Üniversitesi Havacılık Kulübü
1961’den sonra kendi şişebilen ve süzülerek uçan paraşüt düşünülmeye başlandı.1968’de koşarak yada ayakta kalkış üzerinde makale ve el kitapları yayınlandı. Bununla beraber 1980’lere kadar paraşütle yamaçtan düzenli olarak koşarak kalkış yapılmadı. İlk olarak Fransa ve İsviçre Alp’lerindeki bir gurup pilot, yelken kanat pilotlarına özenerek dik yamaçlardan koşarak kalkış yapmaya başladılar. Böylece yamaç paraşütçülüğü giderek yaygınlaşmaya başladı. Antarktika dışında bütün kıtalarda dağlarda rengarenk yamaç paraşütleri görülmeye başlandı.
İlk yamaç paraşütleri, uçaktan yapılan serbest atlayış paraşütlerinin açılışı sırasındaki basınca dayanıklılığına göre dizayn edildi. Ancak daha sonra bunun gerekli olmadığı görüldü ve kubbeler hava geçirmez kumaştan üretilmeye başlandı. Çok kısa bir süre sonra yamaç paraşütleri kökenleri olan serbest atlayış paraşütlerden çok farklı bir yapı kazandılar ve yüksek kaldırma gücüne sahip aerofoil yapıyla birlikte daha geniş kanat açıklığıyla yelken kanatlara şekil olarak benzemeye başladılar.
Bu gelişmeye paralel olarak eğitim-öğretim programları düzenlendi. Termik ve yamaç rüzgarı kaldırıcıları kullanılarak uzun mesafe uçuşları gerçekleştirildi. Yamaç paraşütlerinin gelişmesine paralel olarak masraflar ve öğrenmek için geçen süre arttı.
Hızlı gelişmeyle beraber çeşitli ciddi kazalarda olmuş, yüksek emniyet ve performansı arttırmak amacıyla üreticiler her yıl yeni gelişmelerle yamaç paraşütleri üretip bunları teste tabi tutmaya başlamışlardır.
Bugün yamaç paraşütçülüğü en ucuz ve hafif hava aracı ve doğayla iç içe olmasından dolayı geniş bir kitle tarafından tutulup sevilmiş ve dünya sanayi ürünü konumuna gelmiştir.
Türkiye’de yamaçtan koşarak uçuş denemeleri, 1985’te ilk olarak serbest atlayış paraşütleri ile yapılmış, 1988’den itibaren yamaç paraşütleri sınırlı bir kitle tarafından ferdi olarak kullanılmaya başlanmıştır.
1992 yılından sonra yamaç paraşütçülüğü kulübümüz tarafından yapılmaya başlanmıştır.1992 yılından 2001 yılına kadar ~460 kişi bu sporu öğrenmek amacıyla kulübümüzden ders almıştır.
Yamaç paraşütü nedir?
Yamaç paraşütü rüzgar, ağırlık ve pilotun kas gücü dışında enerjiye ihtiyaç göstermeyen uçmak için dizayn edilen ayak gücüyle havalanan bir kanattır (Canopy).
Yamaç paraşütüyle her 1000 m de 3 dakika düşüş yaşanır. Ancak yükselme hızı iniş hızından fazla olursa 1-3 saatlik uçuşlar yapılabilir. Yamaç paraşütleri süzülme uçuşları için dizayn edilmişken, serbest düşüş paraşütleri iniş için dizayn edilmiştir. Yamaç paraşütleriyle 11 saat havada kalma ve 320 km uzaklığa gitme rekorları kırılmıştır.
Yamaç paraşütü güvenli midir?
Yamaç paraşütü tüm doğa sporları gibi belli bir risk taşır. Herhangi bir hava şartında gerekli güvenliği sağlamak, sürekli güvenlik şartlarına uymak bu riskleri en aza indirir. Uçuş güvenliğinde en önce sağlanacak şeyler şunlardır. Pilot yeteneği, yeterli bilgi, güvenlik ekipmanı. Eğer bu koşullarla düşük hızlar ve yamaç paraşütünün sabitliği bir araya gelirse insanoğlunun en eski ve en büyük rüyasının gerçekleştirilmesinde (tek başına uçuş) güvenli ve kolay bir yolu sağlar.
Yamaç paraşütünü tek başına öğrenebilir miyim?
Yamaç paraşütünün en basit hava aracı olduğu doğrudur. Pek çok insan kalkışı, dönüşü ve havalanışı birkaç saat içinde öğrenebilir. Bu öğrenme ancak kısmen mümkün olabilir. Bu eğitim ortamında bilgili eğitmenler güvenlik ve hava şartlarını kontrol ederek güvenli bir ortam sağlar. Ancak bu durumda uçuş için gerekli kararların tümünün tek başına alınması düşünülemez. Güvenlik için hava ekipmanı ve güvenlik tedbirleri için gerekli bilgilerin edinilmesi gerekir. Pilot sertifika programı (Amerika için) bu eğitimleri vermektedir. U.S.H.G.A. (United Hang-gliding Association) TEK BAŞINA YAMAÇ PARAŞÜTÜ ÖĞRENMENİN ÇOK TEHLİKELİ OLDUĞUNU söylemektedir.
Yamaç paraşütüyle bir uçurumdan atlanabilir mi?
Yamaç paraşütüyle hiçbir zaman boşluğa atlanılmaz. Kanat, yamaç dan koşarak doldurulur ve daha sonra süzülerek uçulur. Eğer atlanırsa kanat dolmayacak ve serbest düşüşü olacaktır.
Ne kadar yükseklikte uçulur?
Başlangıçta eğitim için yerde alçak alanlardan uçma denenir. İlerleyince daha yüksekten uçulabilir. Tecrübeliler deniz seviyesinden 10.000ft yükseklikte dahi uçabilirler.
Bir yamaç paraşütünün ana parçaları nelerdir?
Kanat, (Canopy, glider), ipler, Harness ana parçalardır .Ayrıca hız ve yönü belirleyen fren ipleri, harness ile ipleri birleştiren karabinler bulunur.
Yamaç paraşütü (Paraglider) bir serbest düşüş paraşütüyle (Parachute) aynı özellikte midir?
Yamaç paraşütü havada süzülmeyi sağlayan modern bir kanattır. Koşarak harekete geçirilir, yapısı daha hafiftir ve çok hızlı düşüşlerde hava hızına dayanamaz. Yamaç paraşütü normal bir paraşütten daha fazla hücre (Cell) içerir ve daha incedir, kumaşı geçirgen değildir.
Delta kanat (Hang-glider) ile yamaç paraşütü (Paraglider) arasında ne gibi farklar vardır?
Delta kanat iskeletin kanat şeklini oluşturduğu pilotun yatay durduğu bir kanattır. Yamaç paraşütünde kanat şekli hava basıncıyla oluşturulur ve pilot asılı durumda oturur veya dik pozisyondadır. Delta kanatlar daha hızlı bir yapıya sahiptir ve dolayısıyla daha tehlikelidir.
Delta kanat kullanmasını bilen bir kişi neden yamaç paraşütü öğrenmeyi ister?
Yamaç paraşütü küçük boyutlarda olduğu için taşınması kolaydır. Delta kanatın taşınması için araç gerekir, ayrıca kurulması zaman alır. Yamaç paraşütünü öğrenmek daha kolaydır.
Yamaç Paraşütü yapmak için eğitim almak zorunlu mudur ?
Evet. Bu sporun güvenli bir şekilde öğrenilip sürdürülebilmesi için deneyimli pilotların gözetiminde belirli bir eğitim programını takip etmek zorunludur. Yamaç paraşütçülüğünün bir kitaptan veya bir "arkadaş"tan öğrenilemeyeceği bilinmelidir.
Yamaç Paraşütü sporcusu olmak için gereken nitelikler nelerdir ?
Yamaç Paraşütü sporcusu olmak için gereken şartlar otomobil sürücüsü olmak için gerekli şartlara benzer. Görme ve duyma yeteneklerinde bir sorun olması (gözlük veya işitme cihazı kullanmakta bir sakınca yoktur), ciddi bir kalp rahatsızlığı, epilepsi gibi sağlık sorunları engel teşkil eder. Pilot adayı 60-70 m. lik bir tepeye tırmanabilmeli, yürümesini ve koşmasını güçleştirecek bir fiziksel sorunu olmamalıdır. Paraşütler değişik kilo gruplarına göre farklı ebatlarda üretildiğinden 48-120 kg arasındaki herkes aynı güvenlikte uçabilmektedir. Aile onayıyla 16-17 yaş grubundakiler de bu sporu yapabilirler. Burada sayılan sağlık koşullarına sahip olunduğu sürece yaş için bir üst limit yoktur. Bayanlar için ideal bir spordur.
Görüldüğü gibi yamaç paraşütçülüğü, yeterli bir fiziksel sağlık dışında hiçbir ek yetenek ya da nitelik gerektirmemektedir.
Kaynak: Hacettepe Üniversitesi Havacılık Kulübü