İskanda Aile İskan Komisyonları ve İskan Tedbirleri
İskanda aile kabul edilecekler
MADDE 17 - (1) Bu Kanunun uygulanmasında aile bir bütün olarak kabul edilir ve aşağıda sıralananlar aile sayılır.
a) Karı ile koca
b) Evlenmemiş çocuklar ana ve baba ile veya bunlardan sağ olanı ile birlikte
c) Evli çocuklar evli torunlar ile çocuksuz erkek ve kadın dullar başlı başına
ç) Anasız ve babasız kardeş çocuklar birlikte ve eşit hisselerle
bir aile olarak iskan edilirler.
Komisyonlar
MADDE 18 - (1) Bakanlıkça ihtiyaç duyulması halinde Bakanın veya görevlendireceği kişinin başkanlığında gerekli görülecek diğer bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan bir Merkezi İskan Komisyonu kurulur.
(2) Bu komisyon göçebelerin göçmenlerin yerleri kamulaştırılanların ve millgüvenlik nedeniyle iskan edilecek ailelerin ekonomik sosyal ve sağlık şartlarına göre yerleştirilecekleri yerleri ve iskan programlarını tetkik etmekiskana yarayacak taşınmaz malları araştırıp bulmak iskan ödeneklerini sağlamak ve harcanmasını kararlaştırmak iskan konusunda görevli bakanlık ve kuruluşlarla işbirliği yapmak gibi görevleri yerine getirir.
(3) Bu Kanun hükümlerine göre iskan edilecekleri tespite ve taşınmaz mal tahsisine mahallin en büyük mülki amirinin veya görevlendireceği kişinin başkanlığında; bayındırlık ve iskan tapu maliye tarım ve gerektiğinde ihtiyaç duyulacak konularda hizmet veren kamu kurum ve kuruluşlarının görevlilerinden teşekkül edecek Mahalli İskan Komisyonu yetkilidir.
(4) Bu komisyonlar eldeki bilgi ve belgelere göre iskan edileceklerin hak sahibi olup olmadıklarına dair karar alırlar.
(5) Bu maddede belirtilen komisyonların çalışma usûl ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Temlik ve tescil
MADDE 19 - (1) Bu Kanun hükümlerine göre verilen taşınmaz malların temlikine vali ve kaymakamlar yetkilidir. Dağıtım defter veya kararlarının vali veya kaymakamlarca onanması temliktir. Onaylı defter veya kararlardaki miktarlar geçerlidir.
(2) Verilen taşınmaz mallar temlik tarihinde yaşayan aile fertleri adına eşit hisselerle temlik ve tapuya tescil ettirilir.
Mülkiyete ve bedele ilişkin ihtilaflar
MADDE 20 - (1) Temlik edilmiş olan taşınmaz mallar mülkiyetine ilişkin olarak açılacak davalarda davalı yeni malik ile birlikte tapudaki tescil durumuna göre Hazinedir.
(2) Temlik tarihinden itibaren bir yıl geçtikten sonra malın kendisine ait olduğunu iddia edenler tarafından el koyma tarihindeki rayiç bedel üzerinden dava açılabilir.
Devir takyit ve geri alma
MADDE 21 - (1) Bu Kanuna göre verilen taşınmaz mallar temlik tarihinden itibaren on yıl süre ile hiçbir suretle satılamaz bağışlanamaz terhin edilemeztapu kütüğüne satış vaadi şerhi konulamaz ve haczolunamaz. Bu taşınmazların tapularına bu yolla kayıt düşülür.
(2) Bu Kanuna göre hak sahiplerine verilen arazi arsa işyeri konut ve tarımsal tesislerin; takyit süresi içinde askerlik tutukluluk afet ve belgelendirilmiş uzun hastalık gibi geçerli bir özrü olmaksızın kendileri tarafından işletilmediği oturulmadığı veya satıldığı kiraya verildiği gelir elde etmek maksadıyla üçüncü kişilere kullandırıldığı tespit olunduğunda Mahalli İskan Komisyonunca hak sahiplilik durumu iptal edilir iskan amaçlarında kullanılmak üzere tapu kaydının iptali ile Hazine adına tescili mahkemeden istenir.
Taşınmazların fuzuli işgalden korunması
MADDE 22 - (1) Bu Kanunun uygulanması amacıyla sağlanan veya hak sahiplerine verilecek yapılar arsa ve araziler; kimin işgali altında olursa olsun o yerin en büyük mülki amirinin yazılı emirleriyle kolluk kuvvetlerince boşaltılır ve kendilerine teslim olunur. Bunlara vuku bulacak tecavüzlerde de o yerin en büyük mülki amirleri kolluk kuvvetlerini kullanarak tahliyeye yetkilidir.
İskan işlerinin yürütülmesi
MADDE 23 - (1) Bu Kanun hükümlerine uygun olarak iskan edilenlerin istihkaklarının eksiksiz olarak vaktinde dağıtılıp teslim olunmasına ve üretici hale getirilmesine ait işler ile diğer iskan işleri Bakanlığın mahalli teşkilatınca yürütülür. Bakanlığa ait personel araç ve gerecin yetersiz olduğu yerlerdeki vali ve kaymakamlar; kendi il ve ilçelerindeki yargı organları hariç Devlet memurları özel idare ve belediye personeli ile araç ve gereçlerden uygun gördüklerini iskan olunanları yerleştirmek bunlara verilecek yerleri ölçmekdağıtmak ve inşaatları kontrol etmek gibi iskan ve nakil işlerinde görevlendirmeye yetkilidir. Görevlendirilen personel öncelikle bu işleri yapmaya zorunludur.
(2) Zaruri durumlarda Genelkurmay Başkanlığından izin alınmak kaydıyla yukarıda belirtilen hizmetlerde Silahlı Kuvvetler personelinden de yararlanılabilir.
Proje kredisi
MADDE 24 - (1) Bu Kanuna göre iskan edilenlerin tespit edilecek hayat seviyesine kavuşabilmeleri için geliştirme yan gelir temini gibi tedbirlerBakanlık ile diğer ilgili kurum ve kuruluşlarca ortaklaşa hazırlanacak plan ve projelere göre yürütülür. Bu projelerde yer alan tarım araç ve gereçleriiskanlı ailelerin kooperatif kurmaları şartıyla kullandırılır.
(2) Hayat seviyesinin tespitinde kredi verilmesinde ve bu kredilerin yerinde kullanılmaması halinde uygulanacak usûl ve esaslar yönetmelikte belirtilir.
ALTINCI BÖLÜM: Mali Hükümler
Gelirler
MADDE 25 - (1) İskana ilişkin olarak;
a) Resmve özel yerli ve yabancı kurumlar ile şahıslar ve milletlerarası göçmen ve mülteci teşkilatları tarafından yapılacak maddi yardımlarla nakde çevrilecek yardımlar
b) Yabancı devletlerden göçmenler için alınacak tazminatlar
c) İskan amaçlı alınmış tahsis edilmiş veya inşa sonrası elde edilmiş ancak çeşitli nedenlerle hak sahiplerine devredilememiş taşınmaz malların ihale usûllerine göre satışından elde edilen gelirler
ç) Hak sahiplerine yapılan arsa satışlarından sağlanan gelirler
d) Kamulaştırma bedelleri ile tezyidi bedel davaları sonucunda alınan paralar
e) Geri ödeme tahsilatlarından sağlanan gelirler
f) Diğer hibe yardım ve gelirler
genel bütçeye gelir kaydedilir.
Giderler
MADDE 26 - (1) İskana ilişkin giderler;
a) Arazi ve arsa satın alma veya kamulaştırma bedellerini
b) Borçlandırmaya tabi bilumum tesis ve inşaat harcamalarını
c) Kredi ödemelerini
ç) Barındırma giderlerini
d) Bu Kanunun 9 uncu maddesine göre yapılacak karşılıksız yardım giderlerini
e) İskan hizmetlerinin gerektirdiği taşınır ile taşınmaz mal kiralanması ve satın alınması giderlerini
f) İskan hizmetleri için etüt plan proje harita ve araştırma yapma yaptırma giderlerini
g) Bu Kanun kapsamında yapılacak her türlü bina tesis ve donatıları ile altyapı yapım giderlerini
ğ) Kamulaştırma bedellerinin iadesine ilişkin giderleri
h) Kırtasiye yayın büro malzemeleri haberleşme ilan sigorta mahkemenoter giderlerini
ı) İskan hizmetlerinin gerektirdiği diğer giderleri
i) İskan hizmetleriyle ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşlarına yaptırılacak işlerin bedellerini
kapsar.
(2) İskana ilişkin giderler Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak ödeneklerle karşılanır.
Borçlandırma teminat ve vadesinde ödenmeyen borçlar
MADDE 27 - (1) İskan ve fiziksel yerleşim düzenlemelerinde hak sahipleri; kendilerine verilen taşınmazlardan dolayı kamulaştırılan ve satın alınan taşınmaz mallar için kamulaştırma veya satın alma bedelleri yapılar için maliyet bedelleri Hazine arazileri için rayiç bedelleri üzerinden borçlandırılırlar. Ancak iskan amacıyla kamulaştırılmış satın alınmış inşa edilmiş olup çeşitli nedenlerle tahsisleri bir yıl içinde yapılmamış taşınmaz mallar yeniden iskan uygulamasına alındığı takdirde yeni hak sahipleri bu taşınmaz malların rayiç bedelleri üzerinden borçlandırılırlar.
(2) Borçlandırma muameleleri aile fertleri veya kendi başlarına iskan edilenlerin adına yapılır.
(3) Taşınmaz mallara ait borçlandırma bedelleri faizsiz olarak tahsil olunur. Bu Kanun uyarınca açılacak işletme ve donatım kredileri ile fiziksel yerleşimi düzenleme amacıyla yapılacak taksitli arsa satışları ve aileye verilen konut ve işletme binası kredileri faize tabidir.
(4) Taşınmaz malların borçlandırılmasında ödemesiz süre ve vade açılacak kredilerin ve arsa borçlarının faiz nispeti ve vadeleri ile borçlandırma ve kredilendirmeye ait diğer hususlar yönetmelikte belirtilir.
(5) Millgüvenlik nedeniyle iskana tabi tutulan ailelerin veya fertlerin borçlandırılıp borçlandırılmayacağı borçlandırıldığı takdirde borçlanma usûl ve esasları Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenir.
(6) Bu Kanun hükümlerine göre borçlandırma suretiyle yapılan iskan yardımlarının tamamı için verilecek taşınmaz mallarda Hazine lehine birinci derecede ve birinci sırada ipotek tesis edilir.
(7) Erteleme sebepleri dışında kalıp da muaccel hale gelen alacaklarBakanlıkça millbir bankayla yapılacak protokol çerçevesinde takip ve tahsil olunur. Erteleme sebepleri yönetmelikle belirlenir.
( Borçlunun haczedilebilir taşınır malı bulunmadığı veya borcuna yetmediği takdirde borcun tamamı muacceliyet kesbeder ve bu Kanuna göre verilen veya kredi açmak suretiyle sağlanan taşınmaz malların tapu kayıtları mahkeme kararıyla Hazine adına tashihen tescil edilir ve bu taşınmaz malların iade işlemleri 29 uncu madde hükümlerine göre yürütülür.
(9) İskan edilen ailelere verilen taşınmaz mallar gerek idarenin ve gerekse iskan edilen ailelerin istek ve rızaları dışında geri alındığı takdirde geri alınmadan dolayı eksilen istihkaklarının karşılanması maksadı ile yapılacak kamulaştırma ve satın alınmadan doğan ilave bedeller geri verilecek paralar tertibinden karşılanır.
Borçlandırmadan tenkis edilecek değerler
MADDE 28 - (1) Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi Hesabına yatırılmış kamulaştırma bedelleri borçlandırma bedellerinden düşülür; fazlası iade edilir; eksik kaldığı takdirde bu Kanun hükümlerine göre ilgililer borçlandırılır. Yatırılmış kamulaştırma bedelleri borçlandırma ve/veya iade tarihi itibariyle güncelleştirilir.
Verilen taşınmaz malların geri alınmasında iade işlemleri
MADDE 29 - (1) Mahkeme kararı ile taşınmaz malların geri alınması halindeevvelce ödenen taksitler veya zaruri ve faydalı giderler geri verilecek paralar tertibinden iade edilir.
Borçlandırmasız hizmetler harcamalar
MADDE 30 - (1) Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin olarak yapılacak; karşılıksız iskan yardımları altyapı tesisleri sosyal kültürel idari ekonomik ve diğer tesisler imar planları ve teknik yardım niteliğindeki tip projeler karşılıksız olarak yapılır veya yaptırılır.
Sari taahhüt yetkisi
MADDE 31 - (1) Ödemesi yapılacak proje inşaat ve benzeri hizmetler içinher yıl ödenecek miktarı yılı ödenek tutarının yüzde ellisini geçmemek şartıyla beş yıla kadar gelecek yıllara sari taahhüde Bakan yetkilidir.
Kamulaştırma bedelleri
MADDE 32 - (1) 12 nci maddede belirtilen nedenlerle veya özel kanunlar gereğince taşınmaz malları kamulaştırılanlardan iskanını isteyenlerin kamulaştırma bedelleri ile tezyidi bedel davası sonucu alacakları paralarkamulaştırmayı yapan kuruluşça bu taşınmaz mallarla ilgili her türlü vergiresim ve harçlar kesildikten sonra Bakanlıkça tespit edilen miktar veya kamulaştırma bedeli ve tezyidi bedel kadar iskan edilecekler adına Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi Hesabına yatırılır. Vergi resim ve harçlar ise kamulaştırmayı yapan ilgili kuruluşlara ödenir.
(2) İskan hakkı doğan aynı aile fertlerinin ayrı ayrı kamulaştırma bedeli alacağının olması halinde ve aile fertlerinin tamamı iskan istedikleri takdirdeilgili kuruluşça bunlara ait kamulaştırma bedelleri toplu halde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi Hesabına yatırılır.
Kamulaştırmayı yapan kuruluş bütçesine gerekli iskan ödeneğinin konması
MADDE 33 - (1) 12 nci madde kapsamına giren ailelerin iskanı için ana projeyi yürüten kuruluşun bütçesinde yeniden yerleşimi de kapsayacak şekilde gerekli ödenekler ile 13 üncü madde uyarınca iskanı yapılacaklar için gerekli iskan ödeneği ve kamulaştırılacak taşınmaz malların kamulaştırma ödenekleriBakanlığın görüşü alınmak suretiyle kamulaştırmayı yapacak kuruluşlar tarafından Bakanlık bütçesine transfer edilmek üzere bu kuruluşların kendi bütçelerine konulur.
YEDİNCİ BÖLÜM: Muafiyetler
Gümrük muafiyetlerinden yararlanma
MADDE 34 - (1) Bu Kanun hükümlerine göre kabul edilen göçmenlerin bir aile veya aile sayılan kişiler ile bir köy mahalle veya topluluk olarak yurda getirecekleri kullanılmış zati mesleki ve ev eşyaları bir defaya mahsus olmak üzere gümrük vergileri ile damga vergisinden ve diğer her türlü resim vergi ve harçlardan muaftır.
Muamelelerle ilgili muafiyetler
MADDE 35 - (1) Göçmenlerin pasaportları üzerinde yapılacak vize muamelesi ile kendilerine verilecek eşya belgeleri her türlü resim ve harçtan muaftır. Göçmen göçebe millgüvenlik nedeniyle ve kamulaştırmadan etkilenen ailelerden iskan edilenlere bu Kanun hükümleri gereğince yapılacak iskan yardımı gümrük ve vergi muafiyeti tabiiyet nüfusa ve tapuya tescil ve nakil işlemleri dolayısıyla gerek kendileri tarafından verilecek gerekse ilgili dairelerce düzenlenecek her türlü evrak damga vergisi ile sair resim ve harçlardan muaftır.
İskan yoluyla verilen taşınmaz malların vergilerden muafiyeti
MADDE 36 - (1) Bu Kanun hükümlerine göre temlik edilen arsa arazi ve yapılardan bu temlik dolayısıyla veraset ve intikal vergisi ve ferağ harcı alınmaz; noterlerce yapılacak iskan ile ilgili taahhütname ve borçlanma senetleri ve bu konuda düzenlenen belgeler damga vergisi ve harca tabi değildir.
(2) Bu Kanuna göre gerek borçlandırılarak ve gerekse peşin bedelli olarak verilen bütün arsa arazi ve yapılar harçsız tapuya tescil edilerek tapu senedi verilir. Temlik tefviz borçlandırma ve ipotek işlemleri koyup kaldırma muameleleri damga vergisi ve harca tabi tutulmaz.
(3) İskan hizmetlerine ilişkin her türlü tapu muamelesinden döner sermaye katkı payı alınmaz.
Askerlik muafiyeti
MADDE 37 - (1) Göçmenlerin askerlikle ilgili muafiyetleri ve bu muafiyetlerden yararlanma usûlleri 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanunundaki esaslara göre yürütülür.
SEKİZİNCİ BÖLÜM: Çeşitli Hükümler
Tahsis devir ve temlik edilecek arazi ve arsalar
MADDE 38 - (1) Özel kanunlarda yazılı hükümler saklı kalmak kaydıyla bu Kanun uygulamalarında kullanılabilecek arsa ve araziler aşağıda belirtilmiştir:
a) Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan araziler.
b) Devletin özel mülkiyetinde bulunup da kamu hizmetlerine tahsis olunmamış ve kullanılmayan arazi ve arsalar.
c) Bir veya birkaç köy kasaba ve şehir orta malı olan ve tahsis amacı değiştirilmek suretiyle Hazine adına tescil ettirilen araziler.
ç) Hazineden bedelsiz olarak belediyelere devredilmiş ve maksada tahsis edilmemiş olup 20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanunu amaçları dışında kalan yerler.
d) İşlenmeye elverişli olmayan tuzlu alkali taşlık ve benzeri topraklardan Devletçe ıslah suretiyle elde edilen araziler.
e) Bakanlık tarafından gerçek ve tüzel kişilerden satın alınacak veya kamulaştırılacak arsa ve araziler.
f) Köy tüzel kişiliğine ait arazi ve arsalar.
(2) (a) (b) (c) ve (d) bentlerinde belirtilen arsa ve araziler Maliye Bakanlığınca bu amaçla kullanılmak üzere tahsis edildikten sonra; (ç) (e) (f) bentlerinde belirtilen arsa ve araziler ise işlemleri sonuçlandıktan sonra iskan hizmetlerinde kullanılır.
Köy tüzel kişiliğine ait arsa ve araziler
MADDE 39 - (1) Köy tüzel kişiliğine ait arsa ve araziler köy ihtiyar heyetince karar verildiği takdirde bu Kanun kapsamında kullanılabilir. Bu tür arsa ve arazilerin kıymet takdiri köy ihtiyar heyetince yapılır arsa ve arazinin hak sahiplerine satışından elde edilen para köy bütçesine gelir kaydedilir.
Seçilemeyecek arsa ve araziler
MADDE 40 - (1) Bu Kanun kapsamında kullanılacak arsa ve araziler özel kanun hükümleri ve millgüvenlik nedeniyle tahsis edilmiş veya 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu hükümlerine göre tesis edilecek askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgeleri sınırları kapsamında kalan yerlerden seçilmez.
(2) Ancak zorunlu hallerde söz konusu arsa ve araziler ilgili kurumların uygun görüşü doğrultusunda kullanılabilir.
Ortak tesis ve yapıların tescili
MADDE 41 - (1) Bu Kanun hükümleri uyarınca karşılıksız yapılan ortak tesis ve yapılar kullanış amacına göre ilgili tüzel kişilik adına tapuya tescil edilir.
(2) Bu ortak yapı ve tesislerin korunması bakım ve onarımı ile amacına uygun olarak kullanılmasından adına tescil işlemi yapılan tüzel kişilik sorumludur. Belirtilen hususların yerine getirilip getirilmediği mülki amirlerince kontrol edilir ve gerekli tedbirler alınır.
Gönüllü katkı
MADDE 42 - (1) Bu Kanunun uygulamasına ilişkin hizmetlerin hızlandırılabilmesi için iskana tabi kimselerin gönüllü katkılarından yararlanılır.
Devir ve intikal eden hükümler
MADDE 43 - (1) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce iskan uygulamaları tamamlanmış olan aileler ile taahhütname verenlerden işlemleri devam edenlerin hak ve mükellefiyetleri saklı olup bu konuda ortaya çıkacak ihtilaflar bu Kanundan önceki mevzuata göre çözümlenir.
Tahsil imkansızlığı sebebiyle terkin
MADDE 44 - (1) Yapılacak takip sonunda tahsili imkansız veya tahsili için yapılacak giderlerin alacaktan fazla olacağı anlaşılan sözleşmeye bağlanmış alacaklar ile gerçek ve tüzel kişilerden olan alacaklardan 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 106 ncı maddesindeki parasal miktara kadar olanları terkin etmeye Bakan yetkilidir.
Bütçeye ödenek konulması
MADDE 45 - (1) Bu Kanunda yazılı görevlerin gerektirdiği etüt araştırmaplanlama projeleme ve uygulama işleri Bakanlıkça yapılır veya yaptırılır.
(2) İskan işleriyle ilgili teknik ve idari personel hizmet içi eğitim yapılacak kamu yapı ve tesisleri giderleri Bakanlık bütçesine konulacak ödeneklerden karşılanır.
Yeni yerleşim yerinde ilgili kurum ve kuruluşlarca yapılacak hizmetler
MADDE 46 - (1) Bu Kanunun 10 11 12 ve 13 üncü maddeleri gereğince yapılacak iskanlarda elektrik okul sağlık evi ve benzeri tesisler ile altyapı hizmetleri ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri doğrultusunda Bakanlıkça yapılır veya yaptırılır.
Yönetmelik düzenleme yetkisi
MADDE 47 - (1) Bu Kanunla yönetmelikle düzenlenmesi öngörülen hususlar ile bu Kanunun uygulanmasına ait diğer düzenlemeler ilgili bakanlık ve kuruluşların da görüşleri alınarak Bakanlıkça düzenlenecek ve altı ay içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 48 - (1) 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun ek 7 nci maddesi ile 14/6/1934 tarihli ve 2510 sayılı İskan Kanunu ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 49 - (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 50 - (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
25.09.2006
GEÇİCİ MADDELER
GEÇİCİ MADDE 1 - (1) Başbakan Bulgaristan'dan zorunlu göçe tabi tutulupTürkiye'ye gelerek yerleşmek isteyen Türk soylu kişilerle ilgili olarak bu Kanun çerçevesinde yapılacak işlemler ile alınacak kararların genel koordinasyonu ve bu kişiler için yapılan veya yapılacak konutların proje yapım kontrol ve hak sahibi seçimi tahsis ve dağıtımı kişiler adına temlik ve tapuda tescili ile borçlandırma konularında Toplu Konut İdaresi Başkanını görevlendirebilir.
(2) Bu Kanun uyarınca hak sahibine tahsis edilmiş olan konutun takyit süresi içerisinde; işyeri ticarethane ve sair biçimde amacı dışında kullanılması ya da satış vaadi şerhi konulması devredilmesi satılması veya terhin edilmesi hallerinden birinin ya da birkaçının valiliklerce tespit edilmesi üzerine ya da konut bedelinin geri ödenmesine ilişkin borçlanma taksitlerinin yatırılmamış olması gibi hallerde söz konusu taşınmazın aynı durumdaki göçmenlerin hizmetinde kullanılmak maksadıyla tapu kaydının iptali ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adına tescili Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından mahkemeden istenir. Mahkemece tapu kaydının iptaline ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adına tesciline karar verilen konutlar Toplu Konut İdaresi Başkanlığının talebi üzerine bu Kanun ve 4/12/1984 tarihli ve 3091 sayılı Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun çerçevesinde valiliklerce tahliye edilir.
(3) Mahkeme kararı ile taşınmaz malların geri alınması halinde evvelce ödenen taksitler veya yapılan zaruri ve faydalı giderlerle taşınmaz maldan elde edilen intifaın bedelleri karşılıklı olarak hesap edilir değerlerdeki fazlalıklar taraflarca iade edilir. Bu işlemlerden doğan bakiye alacaklar Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca genel hükümlere göre takip ve tahsil olunur.
(4) Bu madde kapsamında açılacak dava ve takiplerde Toplu Konut İdaresi Başkanlığı her türlü vergi resim ve harçtan muaftır.
(5) Bulgaristan'dan zorunlu göçe tabi tutulup Türkiye'ye gelerek yerleşmek isteyen Türk soylu kişilere yaptırılan konutlardan almak üzere müracaat ederek para yatıranlardan konut sahibi olamayanların bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde müracaat etmeleri halinde yatırdıkları bedel yatırıldıkları tarihten itibaren işleyecek kanuni faizi ile birlikte kendilerine ödenir. Görülmekte olan davalar da bu hükme göre sonuçlandırılır. Süresi içerisinde müracaat etmeyen soydaşların yatırmış oldukları bedelgöçmen konutları hesabına gelir kaydedilerek toplanmış bulunan paralar bu şekilde tasfiye edilir. Bu fıkra hükümlerini uygulamaya ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmaya Toplu Konut İdaresi Başkanlığı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 2 - (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2510 sayılı Kanun ve anılan Kanunun ek ve tadilleri gereğince hak sahibi olup da iskan edilemeyen aileler bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten başlayarak iki yıl içinde valiliklere ve Bakanlığa yazılı olarak müracaat ettikleri takdirdebunlara hak sahibi oldukları tarihte yürürlükte olan Kanun hükümleri ve aşağıdaki esaslar dahilinde iskan yardımı yapılır:
a) Bu ailelerin halen muhtaç durumda olması gerekir. Ailelerin muhtaçlık durumlarının tespiti için asgari ücretin yıllık tutarı esas alınır.
b) İlk iskan kararında adı geçen ve halen yaşayan aile fertleri bir bütün olarak bu yardımdan yararlanırlar. Mirasçılara bu hak tanınmaz.
c) Evlenmek suretiyle aileden ayrılan kadın ve erkekler müstakil aile olarak bu yolda iskan yardımı isteyemezler.
ç) İlk iskan kararının veriliş tarihi ile bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih arasında taşınmaz mal edinen aileler bu taşınmaz malları devir ve temlik etmiş olsalar dahi bu yardımdan yararlanamazlar.
d) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içerisinde müracaat etmeyenlerle Bakanlığın yapacağı iskan yardımını herhangi bir nedenle istemeyenler gösterilen yeri kabul etmeyenler ve iskan edildikleri yeri terk edenler ikinci bir iskan talebinde bulunamazlar ve iskan hakları kaybolur.
e) Verilen taşınmaz mallar aile fertleri adına eşit hisselerle tapuya tescil ettirilir. Taşınmaz mallar on yıl süreyle hiçbir şekilde satılamaz bağışlanamazterhin ve haczedilemez. Tapularına bu yolda kayıt düşülür.
(2) Bu madde hükümlerine göre yapılacak harcamalar Bakanlık bütçesinden karşılanır.
GEÇİCİ MADDE 3 - (1) Bu Kanunun öngördüğü yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar mevcut tüzük ve yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 4 – (EKLENMİŞ MADDE RGT:21.03.2007 RGNO:26476 KANUN NO:5608/1)
(1) Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Ceylanpınar Tarım İşletmesi Müdürlüğüne ait arazi içinde mahallinde göçer olarak adlandırılan ve nüfus kayıtlarına bağlı kalınarak 31.12.2003 tarihi itibariyle arazi içinde yaşadıkları ve hayvancılık dışında başka bir işle iştigal etmedikleri Şanlıurfa Valisinin Başkanlığında Bayındırlık ve İskân İl Müdürü Tarım İl Müdürü Nüfus ve Vatandaşlık İl Müdürü Defterdar Tarım Reformu Bölge Müdürü Kadastro İl Müdürü GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı Bölge Müdürü İl Emniyet Müdürü Bölge Jandarma Komutanı Ceylanpınar Kaymakamı ve Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Temsilcisinden oluşan Komisyon tarafından bireyleriyle birlikte tespit edilen aileler bu Kanuna göre hak sahibi sayılır.
(2) Bu hak sahipleri 3.7.2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda getirilen sınırlamalara uyulmak koşuluyla Ceylanpınar Tarım İşletmesi Müdürlüğüne ait arazi dışında Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek uygun alanda bu Kanun hükümlerine göre iskân edilirler. Hak sahibi ailelere hayvanlarını otlatmaları için mera vasıflı arazi tahsis edilir ve isterlerse yeni yerleşim yerinde konut yapmalarını desteklemek amacıylakendi evini yapana yardım metoduyla bu Kanun hükümlerine göre kredi kullandırılabilir.
(3) Bu iş için ihtiyaç duyulacak ödenek yılları Bütçe Kanunları ile gösterilir.
(4) Hak sahibi ailelere iskânen verilecek taşınmaz malların teslimini takibeden üç aylık süre sonunda Ceylanpınar Tarım İşletmesi Müdürlüğüne ait arazi Valilikçe boşaltılır.
İskanda aile kabul edilecekler
MADDE 17 - (1) Bu Kanunun uygulanmasında aile bir bütün olarak kabul edilir ve aşağıda sıralananlar aile sayılır.
a) Karı ile koca
b) Evlenmemiş çocuklar ana ve baba ile veya bunlardan sağ olanı ile birlikte
c) Evli çocuklar evli torunlar ile çocuksuz erkek ve kadın dullar başlı başına
ç) Anasız ve babasız kardeş çocuklar birlikte ve eşit hisselerle
bir aile olarak iskan edilirler.
Komisyonlar
MADDE 18 - (1) Bakanlıkça ihtiyaç duyulması halinde Bakanın veya görevlendireceği kişinin başkanlığında gerekli görülecek diğer bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan bir Merkezi İskan Komisyonu kurulur.
(2) Bu komisyon göçebelerin göçmenlerin yerleri kamulaştırılanların ve millgüvenlik nedeniyle iskan edilecek ailelerin ekonomik sosyal ve sağlık şartlarına göre yerleştirilecekleri yerleri ve iskan programlarını tetkik etmekiskana yarayacak taşınmaz malları araştırıp bulmak iskan ödeneklerini sağlamak ve harcanmasını kararlaştırmak iskan konusunda görevli bakanlık ve kuruluşlarla işbirliği yapmak gibi görevleri yerine getirir.
(3) Bu Kanun hükümlerine göre iskan edilecekleri tespite ve taşınmaz mal tahsisine mahallin en büyük mülki amirinin veya görevlendireceği kişinin başkanlığında; bayındırlık ve iskan tapu maliye tarım ve gerektiğinde ihtiyaç duyulacak konularda hizmet veren kamu kurum ve kuruluşlarının görevlilerinden teşekkül edecek Mahalli İskan Komisyonu yetkilidir.
(4) Bu komisyonlar eldeki bilgi ve belgelere göre iskan edileceklerin hak sahibi olup olmadıklarına dair karar alırlar.
(5) Bu maddede belirtilen komisyonların çalışma usûl ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Temlik ve tescil
MADDE 19 - (1) Bu Kanun hükümlerine göre verilen taşınmaz malların temlikine vali ve kaymakamlar yetkilidir. Dağıtım defter veya kararlarının vali veya kaymakamlarca onanması temliktir. Onaylı defter veya kararlardaki miktarlar geçerlidir.
(2) Verilen taşınmaz mallar temlik tarihinde yaşayan aile fertleri adına eşit hisselerle temlik ve tapuya tescil ettirilir.
Mülkiyete ve bedele ilişkin ihtilaflar
MADDE 20 - (1) Temlik edilmiş olan taşınmaz mallar mülkiyetine ilişkin olarak açılacak davalarda davalı yeni malik ile birlikte tapudaki tescil durumuna göre Hazinedir.
(2) Temlik tarihinden itibaren bir yıl geçtikten sonra malın kendisine ait olduğunu iddia edenler tarafından el koyma tarihindeki rayiç bedel üzerinden dava açılabilir.
Devir takyit ve geri alma
MADDE 21 - (1) Bu Kanuna göre verilen taşınmaz mallar temlik tarihinden itibaren on yıl süre ile hiçbir suretle satılamaz bağışlanamaz terhin edilemeztapu kütüğüne satış vaadi şerhi konulamaz ve haczolunamaz. Bu taşınmazların tapularına bu yolla kayıt düşülür.
(2) Bu Kanuna göre hak sahiplerine verilen arazi arsa işyeri konut ve tarımsal tesislerin; takyit süresi içinde askerlik tutukluluk afet ve belgelendirilmiş uzun hastalık gibi geçerli bir özrü olmaksızın kendileri tarafından işletilmediği oturulmadığı veya satıldığı kiraya verildiği gelir elde etmek maksadıyla üçüncü kişilere kullandırıldığı tespit olunduğunda Mahalli İskan Komisyonunca hak sahiplilik durumu iptal edilir iskan amaçlarında kullanılmak üzere tapu kaydının iptali ile Hazine adına tescili mahkemeden istenir.
Taşınmazların fuzuli işgalden korunması
MADDE 22 - (1) Bu Kanunun uygulanması amacıyla sağlanan veya hak sahiplerine verilecek yapılar arsa ve araziler; kimin işgali altında olursa olsun o yerin en büyük mülki amirinin yazılı emirleriyle kolluk kuvvetlerince boşaltılır ve kendilerine teslim olunur. Bunlara vuku bulacak tecavüzlerde de o yerin en büyük mülki amirleri kolluk kuvvetlerini kullanarak tahliyeye yetkilidir.
İskan işlerinin yürütülmesi
MADDE 23 - (1) Bu Kanun hükümlerine uygun olarak iskan edilenlerin istihkaklarının eksiksiz olarak vaktinde dağıtılıp teslim olunmasına ve üretici hale getirilmesine ait işler ile diğer iskan işleri Bakanlığın mahalli teşkilatınca yürütülür. Bakanlığa ait personel araç ve gerecin yetersiz olduğu yerlerdeki vali ve kaymakamlar; kendi il ve ilçelerindeki yargı organları hariç Devlet memurları özel idare ve belediye personeli ile araç ve gereçlerden uygun gördüklerini iskan olunanları yerleştirmek bunlara verilecek yerleri ölçmekdağıtmak ve inşaatları kontrol etmek gibi iskan ve nakil işlerinde görevlendirmeye yetkilidir. Görevlendirilen personel öncelikle bu işleri yapmaya zorunludur.
(2) Zaruri durumlarda Genelkurmay Başkanlığından izin alınmak kaydıyla yukarıda belirtilen hizmetlerde Silahlı Kuvvetler personelinden de yararlanılabilir.
Proje kredisi
MADDE 24 - (1) Bu Kanuna göre iskan edilenlerin tespit edilecek hayat seviyesine kavuşabilmeleri için geliştirme yan gelir temini gibi tedbirlerBakanlık ile diğer ilgili kurum ve kuruluşlarca ortaklaşa hazırlanacak plan ve projelere göre yürütülür. Bu projelerde yer alan tarım araç ve gereçleriiskanlı ailelerin kooperatif kurmaları şartıyla kullandırılır.
(2) Hayat seviyesinin tespitinde kredi verilmesinde ve bu kredilerin yerinde kullanılmaması halinde uygulanacak usûl ve esaslar yönetmelikte belirtilir.
ALTINCI BÖLÜM: Mali Hükümler
Gelirler
MADDE 25 - (1) İskana ilişkin olarak;
a) Resmve özel yerli ve yabancı kurumlar ile şahıslar ve milletlerarası göçmen ve mülteci teşkilatları tarafından yapılacak maddi yardımlarla nakde çevrilecek yardımlar
b) Yabancı devletlerden göçmenler için alınacak tazminatlar
c) İskan amaçlı alınmış tahsis edilmiş veya inşa sonrası elde edilmiş ancak çeşitli nedenlerle hak sahiplerine devredilememiş taşınmaz malların ihale usûllerine göre satışından elde edilen gelirler
ç) Hak sahiplerine yapılan arsa satışlarından sağlanan gelirler
d) Kamulaştırma bedelleri ile tezyidi bedel davaları sonucunda alınan paralar
e) Geri ödeme tahsilatlarından sağlanan gelirler
f) Diğer hibe yardım ve gelirler
genel bütçeye gelir kaydedilir.
Giderler
MADDE 26 - (1) İskana ilişkin giderler;
a) Arazi ve arsa satın alma veya kamulaştırma bedellerini
b) Borçlandırmaya tabi bilumum tesis ve inşaat harcamalarını
c) Kredi ödemelerini
ç) Barındırma giderlerini
d) Bu Kanunun 9 uncu maddesine göre yapılacak karşılıksız yardım giderlerini
e) İskan hizmetlerinin gerektirdiği taşınır ile taşınmaz mal kiralanması ve satın alınması giderlerini
f) İskan hizmetleri için etüt plan proje harita ve araştırma yapma yaptırma giderlerini
g) Bu Kanun kapsamında yapılacak her türlü bina tesis ve donatıları ile altyapı yapım giderlerini
ğ) Kamulaştırma bedellerinin iadesine ilişkin giderleri
h) Kırtasiye yayın büro malzemeleri haberleşme ilan sigorta mahkemenoter giderlerini
ı) İskan hizmetlerinin gerektirdiği diğer giderleri
i) İskan hizmetleriyle ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşlarına yaptırılacak işlerin bedellerini
kapsar.
(2) İskana ilişkin giderler Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak ödeneklerle karşılanır.
Borçlandırma teminat ve vadesinde ödenmeyen borçlar
MADDE 27 - (1) İskan ve fiziksel yerleşim düzenlemelerinde hak sahipleri; kendilerine verilen taşınmazlardan dolayı kamulaştırılan ve satın alınan taşınmaz mallar için kamulaştırma veya satın alma bedelleri yapılar için maliyet bedelleri Hazine arazileri için rayiç bedelleri üzerinden borçlandırılırlar. Ancak iskan amacıyla kamulaştırılmış satın alınmış inşa edilmiş olup çeşitli nedenlerle tahsisleri bir yıl içinde yapılmamış taşınmaz mallar yeniden iskan uygulamasına alındığı takdirde yeni hak sahipleri bu taşınmaz malların rayiç bedelleri üzerinden borçlandırılırlar.
(2) Borçlandırma muameleleri aile fertleri veya kendi başlarına iskan edilenlerin adına yapılır.
(3) Taşınmaz mallara ait borçlandırma bedelleri faizsiz olarak tahsil olunur. Bu Kanun uyarınca açılacak işletme ve donatım kredileri ile fiziksel yerleşimi düzenleme amacıyla yapılacak taksitli arsa satışları ve aileye verilen konut ve işletme binası kredileri faize tabidir.
(4) Taşınmaz malların borçlandırılmasında ödemesiz süre ve vade açılacak kredilerin ve arsa borçlarının faiz nispeti ve vadeleri ile borçlandırma ve kredilendirmeye ait diğer hususlar yönetmelikte belirtilir.
(5) Millgüvenlik nedeniyle iskana tabi tutulan ailelerin veya fertlerin borçlandırılıp borçlandırılmayacağı borçlandırıldığı takdirde borçlanma usûl ve esasları Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenir.
(6) Bu Kanun hükümlerine göre borçlandırma suretiyle yapılan iskan yardımlarının tamamı için verilecek taşınmaz mallarda Hazine lehine birinci derecede ve birinci sırada ipotek tesis edilir.
(7) Erteleme sebepleri dışında kalıp da muaccel hale gelen alacaklarBakanlıkça millbir bankayla yapılacak protokol çerçevesinde takip ve tahsil olunur. Erteleme sebepleri yönetmelikle belirlenir.
( Borçlunun haczedilebilir taşınır malı bulunmadığı veya borcuna yetmediği takdirde borcun tamamı muacceliyet kesbeder ve bu Kanuna göre verilen veya kredi açmak suretiyle sağlanan taşınmaz malların tapu kayıtları mahkeme kararıyla Hazine adına tashihen tescil edilir ve bu taşınmaz malların iade işlemleri 29 uncu madde hükümlerine göre yürütülür.
(9) İskan edilen ailelere verilen taşınmaz mallar gerek idarenin ve gerekse iskan edilen ailelerin istek ve rızaları dışında geri alındığı takdirde geri alınmadan dolayı eksilen istihkaklarının karşılanması maksadı ile yapılacak kamulaştırma ve satın alınmadan doğan ilave bedeller geri verilecek paralar tertibinden karşılanır.
Borçlandırmadan tenkis edilecek değerler
MADDE 28 - (1) Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi Hesabına yatırılmış kamulaştırma bedelleri borçlandırma bedellerinden düşülür; fazlası iade edilir; eksik kaldığı takdirde bu Kanun hükümlerine göre ilgililer borçlandırılır. Yatırılmış kamulaştırma bedelleri borçlandırma ve/veya iade tarihi itibariyle güncelleştirilir.
Verilen taşınmaz malların geri alınmasında iade işlemleri
MADDE 29 - (1) Mahkeme kararı ile taşınmaz malların geri alınması halindeevvelce ödenen taksitler veya zaruri ve faydalı giderler geri verilecek paralar tertibinden iade edilir.
Borçlandırmasız hizmetler harcamalar
MADDE 30 - (1) Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin olarak yapılacak; karşılıksız iskan yardımları altyapı tesisleri sosyal kültürel idari ekonomik ve diğer tesisler imar planları ve teknik yardım niteliğindeki tip projeler karşılıksız olarak yapılır veya yaptırılır.
Sari taahhüt yetkisi
MADDE 31 - (1) Ödemesi yapılacak proje inşaat ve benzeri hizmetler içinher yıl ödenecek miktarı yılı ödenek tutarının yüzde ellisini geçmemek şartıyla beş yıla kadar gelecek yıllara sari taahhüde Bakan yetkilidir.
Kamulaştırma bedelleri
MADDE 32 - (1) 12 nci maddede belirtilen nedenlerle veya özel kanunlar gereğince taşınmaz malları kamulaştırılanlardan iskanını isteyenlerin kamulaştırma bedelleri ile tezyidi bedel davası sonucu alacakları paralarkamulaştırmayı yapan kuruluşça bu taşınmaz mallarla ilgili her türlü vergiresim ve harçlar kesildikten sonra Bakanlıkça tespit edilen miktar veya kamulaştırma bedeli ve tezyidi bedel kadar iskan edilecekler adına Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi Hesabına yatırılır. Vergi resim ve harçlar ise kamulaştırmayı yapan ilgili kuruluşlara ödenir.
(2) İskan hakkı doğan aynı aile fertlerinin ayrı ayrı kamulaştırma bedeli alacağının olması halinde ve aile fertlerinin tamamı iskan istedikleri takdirdeilgili kuruluşça bunlara ait kamulaştırma bedelleri toplu halde Bakanlık Merkez Muhasebe Birimi Hesabına yatırılır.
Kamulaştırmayı yapan kuruluş bütçesine gerekli iskan ödeneğinin konması
MADDE 33 - (1) 12 nci madde kapsamına giren ailelerin iskanı için ana projeyi yürüten kuruluşun bütçesinde yeniden yerleşimi de kapsayacak şekilde gerekli ödenekler ile 13 üncü madde uyarınca iskanı yapılacaklar için gerekli iskan ödeneği ve kamulaştırılacak taşınmaz malların kamulaştırma ödenekleriBakanlığın görüşü alınmak suretiyle kamulaştırmayı yapacak kuruluşlar tarafından Bakanlık bütçesine transfer edilmek üzere bu kuruluşların kendi bütçelerine konulur.
YEDİNCİ BÖLÜM: Muafiyetler
Gümrük muafiyetlerinden yararlanma
MADDE 34 - (1) Bu Kanun hükümlerine göre kabul edilen göçmenlerin bir aile veya aile sayılan kişiler ile bir köy mahalle veya topluluk olarak yurda getirecekleri kullanılmış zati mesleki ve ev eşyaları bir defaya mahsus olmak üzere gümrük vergileri ile damga vergisinden ve diğer her türlü resim vergi ve harçlardan muaftır.
Muamelelerle ilgili muafiyetler
MADDE 35 - (1) Göçmenlerin pasaportları üzerinde yapılacak vize muamelesi ile kendilerine verilecek eşya belgeleri her türlü resim ve harçtan muaftır. Göçmen göçebe millgüvenlik nedeniyle ve kamulaştırmadan etkilenen ailelerden iskan edilenlere bu Kanun hükümleri gereğince yapılacak iskan yardımı gümrük ve vergi muafiyeti tabiiyet nüfusa ve tapuya tescil ve nakil işlemleri dolayısıyla gerek kendileri tarafından verilecek gerekse ilgili dairelerce düzenlenecek her türlü evrak damga vergisi ile sair resim ve harçlardan muaftır.
İskan yoluyla verilen taşınmaz malların vergilerden muafiyeti
MADDE 36 - (1) Bu Kanun hükümlerine göre temlik edilen arsa arazi ve yapılardan bu temlik dolayısıyla veraset ve intikal vergisi ve ferağ harcı alınmaz; noterlerce yapılacak iskan ile ilgili taahhütname ve borçlanma senetleri ve bu konuda düzenlenen belgeler damga vergisi ve harca tabi değildir.
(2) Bu Kanuna göre gerek borçlandırılarak ve gerekse peşin bedelli olarak verilen bütün arsa arazi ve yapılar harçsız tapuya tescil edilerek tapu senedi verilir. Temlik tefviz borçlandırma ve ipotek işlemleri koyup kaldırma muameleleri damga vergisi ve harca tabi tutulmaz.
(3) İskan hizmetlerine ilişkin her türlü tapu muamelesinden döner sermaye katkı payı alınmaz.
Askerlik muafiyeti
MADDE 37 - (1) Göçmenlerin askerlikle ilgili muafiyetleri ve bu muafiyetlerden yararlanma usûlleri 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanunundaki esaslara göre yürütülür.
SEKİZİNCİ BÖLÜM: Çeşitli Hükümler
Tahsis devir ve temlik edilecek arazi ve arsalar
MADDE 38 - (1) Özel kanunlarda yazılı hükümler saklı kalmak kaydıyla bu Kanun uygulamalarında kullanılabilecek arsa ve araziler aşağıda belirtilmiştir:
a) Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan araziler.
b) Devletin özel mülkiyetinde bulunup da kamu hizmetlerine tahsis olunmamış ve kullanılmayan arazi ve arsalar.
c) Bir veya birkaç köy kasaba ve şehir orta malı olan ve tahsis amacı değiştirilmek suretiyle Hazine adına tescil ettirilen araziler.
ç) Hazineden bedelsiz olarak belediyelere devredilmiş ve maksada tahsis edilmemiş olup 20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanunu amaçları dışında kalan yerler.
d) İşlenmeye elverişli olmayan tuzlu alkali taşlık ve benzeri topraklardan Devletçe ıslah suretiyle elde edilen araziler.
e) Bakanlık tarafından gerçek ve tüzel kişilerden satın alınacak veya kamulaştırılacak arsa ve araziler.
f) Köy tüzel kişiliğine ait arazi ve arsalar.
(2) (a) (b) (c) ve (d) bentlerinde belirtilen arsa ve araziler Maliye Bakanlığınca bu amaçla kullanılmak üzere tahsis edildikten sonra; (ç) (e) (f) bentlerinde belirtilen arsa ve araziler ise işlemleri sonuçlandıktan sonra iskan hizmetlerinde kullanılır.
Köy tüzel kişiliğine ait arsa ve araziler
MADDE 39 - (1) Köy tüzel kişiliğine ait arsa ve araziler köy ihtiyar heyetince karar verildiği takdirde bu Kanun kapsamında kullanılabilir. Bu tür arsa ve arazilerin kıymet takdiri köy ihtiyar heyetince yapılır arsa ve arazinin hak sahiplerine satışından elde edilen para köy bütçesine gelir kaydedilir.
Seçilemeyecek arsa ve araziler
MADDE 40 - (1) Bu Kanun kapsamında kullanılacak arsa ve araziler özel kanun hükümleri ve millgüvenlik nedeniyle tahsis edilmiş veya 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu hükümlerine göre tesis edilecek askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgeleri sınırları kapsamında kalan yerlerden seçilmez.
(2) Ancak zorunlu hallerde söz konusu arsa ve araziler ilgili kurumların uygun görüşü doğrultusunda kullanılabilir.
Ortak tesis ve yapıların tescili
MADDE 41 - (1) Bu Kanun hükümleri uyarınca karşılıksız yapılan ortak tesis ve yapılar kullanış amacına göre ilgili tüzel kişilik adına tapuya tescil edilir.
(2) Bu ortak yapı ve tesislerin korunması bakım ve onarımı ile amacına uygun olarak kullanılmasından adına tescil işlemi yapılan tüzel kişilik sorumludur. Belirtilen hususların yerine getirilip getirilmediği mülki amirlerince kontrol edilir ve gerekli tedbirler alınır.
Gönüllü katkı
MADDE 42 - (1) Bu Kanunun uygulamasına ilişkin hizmetlerin hızlandırılabilmesi için iskana tabi kimselerin gönüllü katkılarından yararlanılır.
Devir ve intikal eden hükümler
MADDE 43 - (1) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce iskan uygulamaları tamamlanmış olan aileler ile taahhütname verenlerden işlemleri devam edenlerin hak ve mükellefiyetleri saklı olup bu konuda ortaya çıkacak ihtilaflar bu Kanundan önceki mevzuata göre çözümlenir.
Tahsil imkansızlığı sebebiyle terkin
MADDE 44 - (1) Yapılacak takip sonunda tahsili imkansız veya tahsili için yapılacak giderlerin alacaktan fazla olacağı anlaşılan sözleşmeye bağlanmış alacaklar ile gerçek ve tüzel kişilerden olan alacaklardan 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 106 ncı maddesindeki parasal miktara kadar olanları terkin etmeye Bakan yetkilidir.
Bütçeye ödenek konulması
MADDE 45 - (1) Bu Kanunda yazılı görevlerin gerektirdiği etüt araştırmaplanlama projeleme ve uygulama işleri Bakanlıkça yapılır veya yaptırılır.
(2) İskan işleriyle ilgili teknik ve idari personel hizmet içi eğitim yapılacak kamu yapı ve tesisleri giderleri Bakanlık bütçesine konulacak ödeneklerden karşılanır.
Yeni yerleşim yerinde ilgili kurum ve kuruluşlarca yapılacak hizmetler
MADDE 46 - (1) Bu Kanunun 10 11 12 ve 13 üncü maddeleri gereğince yapılacak iskanlarda elektrik okul sağlık evi ve benzeri tesisler ile altyapı hizmetleri ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri doğrultusunda Bakanlıkça yapılır veya yaptırılır.
Yönetmelik düzenleme yetkisi
MADDE 47 - (1) Bu Kanunla yönetmelikle düzenlenmesi öngörülen hususlar ile bu Kanunun uygulanmasına ait diğer düzenlemeler ilgili bakanlık ve kuruluşların da görüşleri alınarak Bakanlıkça düzenlenecek ve altı ay içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 48 - (1) 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun ek 7 nci maddesi ile 14/6/1934 tarihli ve 2510 sayılı İskan Kanunu ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 49 - (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 50 - (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
25.09.2006
GEÇİCİ MADDELER
GEÇİCİ MADDE 1 - (1) Başbakan Bulgaristan'dan zorunlu göçe tabi tutulupTürkiye'ye gelerek yerleşmek isteyen Türk soylu kişilerle ilgili olarak bu Kanun çerçevesinde yapılacak işlemler ile alınacak kararların genel koordinasyonu ve bu kişiler için yapılan veya yapılacak konutların proje yapım kontrol ve hak sahibi seçimi tahsis ve dağıtımı kişiler adına temlik ve tapuda tescili ile borçlandırma konularında Toplu Konut İdaresi Başkanını görevlendirebilir.
(2) Bu Kanun uyarınca hak sahibine tahsis edilmiş olan konutun takyit süresi içerisinde; işyeri ticarethane ve sair biçimde amacı dışında kullanılması ya da satış vaadi şerhi konulması devredilmesi satılması veya terhin edilmesi hallerinden birinin ya da birkaçının valiliklerce tespit edilmesi üzerine ya da konut bedelinin geri ödenmesine ilişkin borçlanma taksitlerinin yatırılmamış olması gibi hallerde söz konusu taşınmazın aynı durumdaki göçmenlerin hizmetinde kullanılmak maksadıyla tapu kaydının iptali ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adına tescili Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından mahkemeden istenir. Mahkemece tapu kaydının iptaline ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adına tesciline karar verilen konutlar Toplu Konut İdaresi Başkanlığının talebi üzerine bu Kanun ve 4/12/1984 tarihli ve 3091 sayılı Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun çerçevesinde valiliklerce tahliye edilir.
(3) Mahkeme kararı ile taşınmaz malların geri alınması halinde evvelce ödenen taksitler veya yapılan zaruri ve faydalı giderlerle taşınmaz maldan elde edilen intifaın bedelleri karşılıklı olarak hesap edilir değerlerdeki fazlalıklar taraflarca iade edilir. Bu işlemlerden doğan bakiye alacaklar Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca genel hükümlere göre takip ve tahsil olunur.
(4) Bu madde kapsamında açılacak dava ve takiplerde Toplu Konut İdaresi Başkanlığı her türlü vergi resim ve harçtan muaftır.
(5) Bulgaristan'dan zorunlu göçe tabi tutulup Türkiye'ye gelerek yerleşmek isteyen Türk soylu kişilere yaptırılan konutlardan almak üzere müracaat ederek para yatıranlardan konut sahibi olamayanların bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde müracaat etmeleri halinde yatırdıkları bedel yatırıldıkları tarihten itibaren işleyecek kanuni faizi ile birlikte kendilerine ödenir. Görülmekte olan davalar da bu hükme göre sonuçlandırılır. Süresi içerisinde müracaat etmeyen soydaşların yatırmış oldukları bedelgöçmen konutları hesabına gelir kaydedilerek toplanmış bulunan paralar bu şekilde tasfiye edilir. Bu fıkra hükümlerini uygulamaya ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmaya Toplu Konut İdaresi Başkanlığı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 2 - (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2510 sayılı Kanun ve anılan Kanunun ek ve tadilleri gereğince hak sahibi olup da iskan edilemeyen aileler bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten başlayarak iki yıl içinde valiliklere ve Bakanlığa yazılı olarak müracaat ettikleri takdirdebunlara hak sahibi oldukları tarihte yürürlükte olan Kanun hükümleri ve aşağıdaki esaslar dahilinde iskan yardımı yapılır:
a) Bu ailelerin halen muhtaç durumda olması gerekir. Ailelerin muhtaçlık durumlarının tespiti için asgari ücretin yıllık tutarı esas alınır.
b) İlk iskan kararında adı geçen ve halen yaşayan aile fertleri bir bütün olarak bu yardımdan yararlanırlar. Mirasçılara bu hak tanınmaz.
c) Evlenmek suretiyle aileden ayrılan kadın ve erkekler müstakil aile olarak bu yolda iskan yardımı isteyemezler.
ç) İlk iskan kararının veriliş tarihi ile bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih arasında taşınmaz mal edinen aileler bu taşınmaz malları devir ve temlik etmiş olsalar dahi bu yardımdan yararlanamazlar.
d) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içerisinde müracaat etmeyenlerle Bakanlığın yapacağı iskan yardımını herhangi bir nedenle istemeyenler gösterilen yeri kabul etmeyenler ve iskan edildikleri yeri terk edenler ikinci bir iskan talebinde bulunamazlar ve iskan hakları kaybolur.
e) Verilen taşınmaz mallar aile fertleri adına eşit hisselerle tapuya tescil ettirilir. Taşınmaz mallar on yıl süreyle hiçbir şekilde satılamaz bağışlanamazterhin ve haczedilemez. Tapularına bu yolda kayıt düşülür.
(2) Bu madde hükümlerine göre yapılacak harcamalar Bakanlık bütçesinden karşılanır.
GEÇİCİ MADDE 3 - (1) Bu Kanunun öngördüğü yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar mevcut tüzük ve yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 4 – (EKLENMİŞ MADDE RGT:21.03.2007 RGNO:26476 KANUN NO:5608/1)
(1) Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Ceylanpınar Tarım İşletmesi Müdürlüğüne ait arazi içinde mahallinde göçer olarak adlandırılan ve nüfus kayıtlarına bağlı kalınarak 31.12.2003 tarihi itibariyle arazi içinde yaşadıkları ve hayvancılık dışında başka bir işle iştigal etmedikleri Şanlıurfa Valisinin Başkanlığında Bayındırlık ve İskân İl Müdürü Tarım İl Müdürü Nüfus ve Vatandaşlık İl Müdürü Defterdar Tarım Reformu Bölge Müdürü Kadastro İl Müdürü GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı Bölge Müdürü İl Emniyet Müdürü Bölge Jandarma Komutanı Ceylanpınar Kaymakamı ve Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü Temsilcisinden oluşan Komisyon tarafından bireyleriyle birlikte tespit edilen aileler bu Kanuna göre hak sahibi sayılır.
(2) Bu hak sahipleri 3.7.2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda getirilen sınırlamalara uyulmak koşuluyla Ceylanpınar Tarım İşletmesi Müdürlüğüne ait arazi dışında Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek uygun alanda bu Kanun hükümlerine göre iskân edilirler. Hak sahibi ailelere hayvanlarını otlatmaları için mera vasıflı arazi tahsis edilir ve isterlerse yeni yerleşim yerinde konut yapmalarını desteklemek amacıylakendi evini yapana yardım metoduyla bu Kanun hükümlerine göre kredi kullandırılabilir.
(3) Bu iş için ihtiyaç duyulacak ödenek yılları Bütçe Kanunları ile gösterilir.
(4) Hak sahibi ailelere iskânen verilecek taşınmaz malların teslimini takibeden üç aylık süre sonunda Ceylanpınar Tarım İşletmesi Müdürlüğüne ait arazi Valilikçe boşaltılır.